WEM Watkins Copicat analoge tape echo, Engeland, 1970.
WEM Watkins Copicat, analoge solid state tape echo, Engeland, 1970.
Dit was in de jaren zestig en zeventig hét echo apparaat voor bands, zangers, gitaristen, noem maar op. Een, voor die tijd, betaalbare bandecho, GBP. 50,50, omgerekend in die tijd 450,00 gulden, voor een gaaf exemplaar betaal je dat nu bijna in Euro's. Bij deze zijn wat modificaties toegepast en de bijbehorende voetschakelaar ontbreekt, helaas, maar de unit werkt als echo perfect.
Watkins Electric Music werd in 1949 opgericht door Charlie Watkins. Begonnen als platen/muziekwinkel werd er in de loop van tijd in, samenwerking met zijn broers Reg en Syd, overgegaan op het bouwen van gitaren, versterkers en echo's. In 1958 werd de eerste Copicat echo gemaakt, een tapeloop echo. Mark 1 en 2 waren de buizen uitvoering en bepaalden mede "The Sound Of The Sixties". Echter, toen de zeer betrouwbare transistor uitvoering kwam werden er honderduizenden van dit apparaat wereldwijd verkocht, waarvan er steeds nog veel werkzaam zijn. WEM werd eind jaren zestig het meest bekend met hun Audio Master 5-kanaals mixer in combinatie met de "Slave P.A.", eindelijk klonken de bands zoals het moest zijn. Nagenoeg alle concerten waren voorzien van het WEM PA, van The Stones in the Park (Hyde Park Free Concert) tot Isle of Wight, nagenoeg ieder festival in Engeland stond vol met WEM. De bekendste gebruikers van een eigen WEM P.A. System waren o.a. The Who en Pink Floyd. Legendarisch zijn de foto's op de achterzijde van hun album "Ummagumma", een compleet overzicht van de door hen gebruikte apparatuur, waarbij WEM nadrukkelijk aanwezig was.
Zelf zag ik bij een live optreden van The Byrds in Emmeloord in 1971 een geluidsysteem van Wem met maar liefst 48 WEM boxen, iets wat toen een enorme indruk op me heeft gemaakt.